Foto

La fotografia de la capçalera és d'en Lluís Bosch i va ser feta en un dinar de Nadal de Trenquem el Cuc, tocant la tenora amb en Josep Pascual de l'Estartit i amb un "públic" totalment entregat.

dimecres, 18 de febrer del 2009

Cal seny i sentit comú

El que no hem van deixar explicar el divendres 19, al Mundial!
Després de la meva primera pregunta no hem van deixar intervenir cap més vegada, ni tan sols per poder respondre a l’únic que va voler respondre’m.
Com que no voldria esser egoista i quedar m’ho per a mi contestaré, al qui en va respondre i replicaré al que va dir que no volia respondre a la meva pregunta.
En cap moment voldria donar la impressió de parlar com a ciutadà de la Bisbal, ho feia i ho faig, com a ciutadà de la comarca i de la demarcació (eufemisme de província).

- Sr. Sais:
Diu que ja hem fet tard?
El meu pare em deia que el seu pare li deia sempre que el seu pare l’hi havia dit que:
NO ES POT DIR MAI BLAT FINS QUE ÉS AL SAC I ESTÀ BEN LLIGAT!

Espero que amb la força del jovent que hi havia al Mundial si tenen ganes de lluitar contra la construcció de CAP VARIANT DE QUATRE CARRILS els polítics no puguin mai dir: BLAT.
Jo no tinc la força de la joventut però ben segur que poden comptar amb la meva minsa experiència.
Sou vosaltres jovent qui heu de defensar el territori, ja que restarà per vosaltres i els vostres fills aquesta ratlla de ciment que embrutirà el paisatge, doncs després d’haver MALMÉS el litoral, ARA els nostres polítics ens volen ratllar el TERRITORI.

- Sr. Secretari de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya:
Diu que el 90 per cent de la gent de Mont-ras està entusiasmada amb la caixa de ciment que els hi han clavat davant de casa?
Deu ser un error de lectura, no? Ben segur que volia dir 90 persones: 2 pertanyen a banda esquerra del poble: un era el propietari dels terrenys (que hi ha davant de la Farmàcia de Mont-ras) i l’altra el promotor d’urbanització dels mateixos, els altres 88 pertanyen al marge dret i son els propietaris de les segones residències que estan situades per sobre el carrer de la Font del mateix poble, antic camí que mena cap a Vall-llobrega, gent amb pedigrí: els Bofill, els Molins, els Ruíz de Aguilera o els Figueras, per exemple, pel jardins dels quals inicialment passava l’autovia.
Per cert els descontents no poden opinar perquè els han fet fora: després del supermercat DIA a ma dreta una botiga de mobles, està per llogar, Alfareria Durango està en liquidació total, restaurant Madamme Zozó tocat i enfonsat, dos camps de cultiu del germans Fàbrega en queda la meitat, Bar Can Bosch tocat i enfonsat, mas l’Antiquari tancat, el únic supervivent una Xurreria ambulant... marge esquerra baixant cap a Palamós després de Cala Filomena una rostisseria de pollastres a l’ast (dieta mediterrània total: un pollet de 35 dies de vida que si no fos pel pebre i les herbetes que hi posen semblarien serradures de pollancre) una botiga de productes del camp tancada, l’estació del tren petit que va ser consultori municipal durant uns anys tancada, un taller de reparació de maquinaria agrícola fa la viu viu, una farmàcia que espera la urbanització de la zona i queden en peu unes naus industrials del sector de l’automòbil que des del mes de gener han perdut la meitat de les vendes, ja veurem el temps que resistiran.

Diu que la cultura del NO només porta a la regressió del país?
Si els polítics que representeu als ciutadans no feu el que volen els ciutadans, que més ens queda per fer si no actuar contra tot el que ens voleu IMPOSAR. (i encara us pregunteu l’endemà de qualsevol elecció per què augmenta l’abstenció?)
Què és el desenvolupament econòmic per vostès? L’ECONOMIA que ens voleu vendre es: la de fer desaparèixer el sector primari del territori, la de l’especulació del sol, la del “pelotazo”, la de la Globalització, la de la construir desaforadament a tort i dret, la de l’especulació amb el preu de l’energia, la del mercat de Futurs (comprar papers per poder especular i comprar més tard o més d’hora: aliments i energia), la de fer produir als nostres camps etanol pels cotxes (quan encara hi ha gent que no pot menjar!), la de patir crisis econòmiques per culpa de deixar crear bombolles especulatives...
Doncs si es aquest no en volem de desenvolupament econòmic, no pas d’aquesta mena.
En la primera i ÚNICA intervenció vaig dir que per SENY i SENTIT COMÚ NO CALIA CAP VARIANT.

Avui desenvoluparé el perquè d’ambdues.
Seny
és fer una carretera, la més important i bàsica per al país, l’eix transversal amb un sol carril per banda? Si ja en temps de la Mancomunitat, quasi fa 100 anys, ja es va proposar la seva construcció i encara anaven en carro. (l’any 1920, el President de la Mancomunitat, Josep Puig i Cadafalch, donà a conèixer el pla de sis anys que preveia la realització d’un ambiciós projecte d’obres: Construcció de la xarxa viària. Alguns projectes no es van poder arribar a fer com per exemple: l’eix transversal de Catalunya, construït en l’etapa de la Generalitat i l’eix pirinenc i pre-pirinenc, encara pendents.)
Seny
és que l’única via que hauria d’esser l’arteria pulmonar (fent servir la seva terminologia), l’EIX TRANSVERSAL amb dos carrils per banda per poder treure tot el transit lleuger i pesat de l’àrea Metropolitana , van i la fan (els que van manar 23 anys, vaja uns altres!) com la arteria auricular que només porta sang a l’orella i vostè i els seus son incapaços d’ampliar-la?
Seny
és fer un desdoblament Figueres-Roses amb dos carrils per banda, limitar la velocitat a 80 km, fer-hi més tortells que a l’aparador d’una pastisseria el dia de Reis i a cada tortell disminuir la velocitat a 40 km, d’això, Sr Nadal se’n diu conducció esportiva: accelerar-frenar-accelerar-frenar-accelerar-frenar fins a Roses i quan ets allà, fer cua per que les arterioles no engoleixen tot el trànsit?
Seny
és fer una arteria de Vic a Olot sense acabar les variants d’Olot i portar tot el transit per dintre de Les Presses i el vial Sant Jordi?
Seny és
no donar sortida directa des de l’Eix Pirinenc, passat Castellfollit de la Roca, cap els túnels de Capsacosta i fer giragonses per enllaçar-hi.
Seny és
fer una variant per Girona en mig de les Gavarres i que quedi petita abans d’inaugurar-la, després d’espatllar el paisatge.
Seny és
fer una mini variant a la Bisbal, fer-la passar per les escoles, deixar-hi construir pisos i després posar-hi entrebancs per que el trànsit pesat continuï passant per Les Voltes.
Seny és tenir
unes carreteres locals de 6 metres d’amplada sense vorals, per exemple: La Pera-Torroella, Vulpellac-Serra de Daró, Canapost–Pals, Cassà de la Selva–La Bisbal d’Empordà.
Seny és
deixar construir als costats de la carretera quan ja s’ha fet la variant, per exemple Bordils i Celrà i ara haver de construir una autovia de quatre carrils des de Medinyà fins a Flaçà.

POT SER Seny SERIA NO DEIXAR CONSTRUIR CAP EDIFICACIÓ FINS A TRES KILÓMETRES DE RADI DE CAP SORTIDA D’AQUESTES ARTERIES NOVES FINS D’ACÍ A 100 (CENT) ANYS, DE BEN SEGUR QUE NO CALDRIA REQUALIFICAR TERRENYS AGRÍCOLES O FORESTALS.

Sr. Nadal vostè creu que és de sentit comú que una ciutadana de Cruïlles, que viu al BAIX EMPORDÀ (Població a l’any 2007= 126.450 persones. Superfície (km2)= 701,7 i Densitat de població= 180,2 (hab./km2); per anar a Consultes Externes de l’Hospital de referència del Baix Empordà, l’Hospital de Palamós, ha de passar per la “RONDA LITORAL (Barcelonès: Població (any 2007)= 2.212.658, Superfície(km2) 144,7 i Densitat de població 15.289,2 per km2)
Doncs sí senyor ha de passar per la “Ronda que mena cap al LITORAL”.
Surt de Cruïlles entre camps i veu el perfil de la Bisbal amb les Gavarres a ma dreta, travessa la mini variant, surt del polígon de Forallac i passa entre roures i alzines fins els boscosos revolts de Torrent, baixa cap al tortell per anar cap a Regencós, veu unes vinyes amb un llentiscle centenari i de sobte es troba amb la Barceloneta (un mal presagi de tot el que vindrà) i venint per una carretera, perdó arteria, a 100 km/h es troba amb el nus de la Trinitat i patapam! dos carrils per banda, però atenció amb una senyal de limitació de velocitat a 80 km/h (com a les Rondes de Barcelona) i ha d’encendre els llums del cotxe a les 10 del matí per que el fan passar per unes arteries soterrades i enlloc de veure Mont-ras, sols veu ciment armat a banda i banda (per cert CREC que n’hi han colgat més que al FORAT del barri del Carmel) després del poble i fins a Palamós a 80 o 100 que es ben bé igual, sortim de la RONDA i entrem a Sant Joan, una arteriola més petita amb limitadors de velocitat al terra, per tant li costa engolir tot el transit i resulta que els 6 minuts que hem guanyat, els perdem junt amb uns quants minuts més per poder trobar un miserable lloc on aparcar, ja que com no hi ha un transport públic eficient, li cal a la ciutadana de Cruïlles recórrer al transport privat i individual.

Heus ací el sentit comú, enlloc de crear un bon aparcament per desembussar l’arteria gran, hi deixem una arteriola per congestionar el trànsit de les sortides i un mini aparcament per perdre i gastar el temps guanyat a l’AUTOVIA DE QUATRE CARRILS.

És de SENTIT COMÚ que pels 15.000 vehicles que hi passen cada dia des del 15 de Juliol fins el 20 d’Agost, 35 dies dels 365 d’un any, ens volen endossar una infraestructura de quatre carrils, del tot innecessària pels 130.000 habitants del Baix Empordà o és que volen fer ampliar el Port de Palamós per donar vida al Baix Empordà.

Doncs NO, Sr. Nadal, ni pel Nord ni pel Sud, no en necessitem cap de variant amb quatre carrils, més els carrils de servei, més els talussos, més els túnels, més els ponts per salvar rius. Ni a Corçà, ni a Casavells, ni a Cruïlles, ni a Fonteta ni a Castell d’Empordà, ni a La Bisbal, ni a Sant Climent de Peralta, NI AL BAIX EMPORDÀ. NO FA CAP MENA DE FALTA AQUESTA AUTOVIA de 4 (quatre) CARRILS.

EL QUE CAL ES QUE vostès els POLÍTICS, ES POSIN LES PILES DEL SENY I EL SENTIT COMÚ I A LES ACTUALS CARRETERES ELS HI DONGIN ELS VORALS QUE NECESSITEN PER DONAR SEGURETAT ALS QUE HI CIRCULEM: CAMINANTS, BICICLETES, COTXES I CAMIONS.

I si la gent que ens omple els pobles i viles durant els caps de setmana, VENEN per gaudir del paisatge empordanès ben segur que els hi agrairan que no els hi destrossin amb infraestructures per anar més ràpid, per cert la majoria venen amb uns quatre per quatre que essent pensats per anar per pistes forestals i no son pas els més adients(tenen més despesa energètica i emeten més CO2) per utilitzar aquestes infraestructures viaries que construeixen vostès.

Ah! i si els turistes (ESTRAGERS O NO) tenen pressa per posar el cul en remull, que esperin una estona més i encara el plaer serà més gran, doncs el tindran una mica més calent.

Jaume Fañé Carbonés, manescal

La Bisbal a 26 de setembre de 2008