Foto

La fotografia de la capçalera és d'en Lluís Bosch i va ser feta en un dinar de Nadal de Trenquem el Cuc, tocant la tenora amb en Josep Pascual de l'Estartit i amb un "públic" totalment entregat.

diumenge, 27 de desembre del 2009

AUTOVIA ???

Carta oberta a tothom que encara tingui una mica de sensibilitat envers el TERRITORI on estem assentats.

El projecte de desdoblament de la carretera C-66, que ha de formar part de l’Anella de les Gavarres, fa que un es pregunti si és adequada aquesta gran infraestructura tenint en compte les característiques del petit territori que afectarà.

I VEIG:

· Que no s’estan adequant ni eixamplant les carreteres actuals PER FER-LES MÉS SEGURES.

· Que aquesta autovia de quatre carrils està sobre dimensionada i no servirà per millorar la mobilitat ni la qualitat de vida dels que vivim a l’Empordanet i que poc a poc han i hem anat modelant durant els últims dos-cents anys, parlem del paisatge de l’Empordanet, que han construït especialment els pagesos amb els camps i campets, les zones boscoses, els marges de paret seca, els vorals amb arbres i arbustives, els rius d’estopada, les rieres, els ponts que els sortegen i els camins que hi menen.

· Que un cop CONSTRUÏDA serà IMPOSSIBLE DE RETORNAR AL PUNT DE SORTIDA ACTUAL (POLÍTICA DE FETS CONSUMATS).

· Que amb la construcció de L’AUTOVIA damunt d’un terraplè suposarà, a part d’un gran impacte visual, una greu ferida al territori i alhora obligarà a tallar molts dels camins rurals que des de les poblacions donen accés a la zona dels aiguamolls de Pals o Torroella i/o per suposat a les Gavarres.

· Que augmentarà el risc d’incendi i la seva extinció, segons el Consorci de les Gavarres.

· Que moltes de les persones que han arreglat els masos i cases de les viles i els han convertit en segones residències sembla que tant els hi fa que es faci o no, talment sembla que no els afecti per res.

I CREC:

· Que el criteri del conseller de prioritzar l’autovia per sobre el millorament de l’actual xarxa de carreteres ens fa creure que respon a interessos privats i/o de partit o de favoritisme que poden perjudicar de manera irreversible el NOSTRE territori.

· Que el moment històric que estem vivint: una crisi de sistema, que obligarà més tard o més aviat a replantejar-nos el consum desorbitat i compulsiu per retornar al sostenible, i poder recuperar la humilitat que necessita l’home per poder continuar essent un poblador del planeta i no pas un destructor del mateix.

· Que tal com explica molt bé un article de la Vanguardia del proppassat diumenge 17 de maig, titulat: “Tendencias- Formas de entender la vida”, la Toscana Italiana i en especial un poblet de 2.600 habitants Gaiole in Chianti ha estat escollit per un grup d’experts en turisme i qualitat de vida de la revista “FORBES”(la revista de finances Nord-americana) com el millor lloc d’Europa per viure una bona vida doncs hi ha: boscos, vinyes, castells i poblets (no us sembla que parlin de l’Empordanet). Es troba només a una mitja hora de Siena i a una de Florència, i sobretot per que la petita carretera secundaria que hi comunica es una sort; sort doncs a l’estar lluny de grans xarxes viaries l’aparta dels grans masses turístiques (COSTA BRAVA), per contra els que hi van, hi van més motivats i més tranquils ja que ho fan expressament.

· Que si tal com venen dient els “NOSTRES POLÍTICS” (és un eufemisme doncs encara no n’he trobat cap que hem pugui representar) des de fa temps, busquem un turisme sense massificar, caldrà:

1. TRANQUIL·LITAT,

2. RESPECTA PEL PAISATGE,

3. NUL·LA DELINQUÈNCIA,

4. UNA RELATIVA LLUNYANIA DE LES VIAS RÀPIDES.

· Que si es construeix aquesta gran artèria (terminologia emprada per donar-nos a entendre que és sana i imprescindible) ens allunyem d’aquest tipus de vida lenta, tot i que per viure-la cal renunciar a certs serveis i comoditats que ens han venut com el “sumum” de la felicitat, en aquests darrers 30 anys, com pot ser anar cadascú sol en un sol vehicle.

Demano, i suplico si es que cal, tant al Departament de Medi Ambient com al d’Obres Públiques:

1. que es tornin a pensar i repensar (també poden comptar fins a 1000) si ens cal una autovia de 4 carrils que oscil·la entre els 18 i 30 metres d’amplada amb talussos de més de 8 metres i no pas una carretera d’onze metres (com la que s’està acabant actualment i que mena de la Bisbal a Figueres).

2. que posin SENY i VETLLIN perquè els interessos d’uns quants pocs no destrossin una part del territori que ha estat preservat i que és la nostra única riquesa natural que ens queda, per poder continuar gaudint d’una qualitat de vida que, fins ara, han tingut els que ens han visitat i hem tingut els que hem optat per viure en el territori, amb el territori i del territori d’una manera sostenible, sana, equilibrada i perdurable.

3. que una vegada destrossada la COSTA BRAVA amb edificis de pisos arran de mar (Palamós, Platja d’Aro, Sant Feliu...) no voleu endossar-nos aquesta nova i brutal infraestructura amb un format que afectarà als espais de Xarxa Natura i al futur parc de la Gavarres junt amb la seva àrea d’influència o sigui el que es coneix com a segona línia de mar, així com destruirà de forma irremeiable el paisatge de l’Empordanet nord, que per sort encara resta amb un bon estat de salut.

4. que no s’acabi de construir mai l’anomenada anella (pot ser caldrà batejar-la com ARGOLLA, com molt bé ja sa dit abans) de les Gavarres, , ja que l’economia de futur del nostre petit territori, de ben segur no passa, de cap manera, per LA CONSTRUCCIÓ DE LA MATEIXA, doncs la massificació del turisme no vol dir MÉS BENEFICI ECONÒMIC ans ben al contrari: pa per avui i molta fam per demà

Atentament: Jaume Fañé Carbonés, manescal

A la Bisbal d’Empordà juny de 2009