Foto

La fotografia de la capçalera és d'en Lluís Bosch i va ser feta en un dinar de Nadal de Trenquem el Cuc, tocant la tenora amb en Josep Pascual de l'Estartit i amb un "públic" totalment entregat.

dijous, 4 de març del 2021

Tempus discurrit... 25-02-21

 Casa dels paraigües o casa Bruno Cuadros, un comerç especialitzat en la venda de paraigües, ombrel·les, bastons, vanos i altres complements. L’arquitecte Josep Vilaseca, va decidir decorar la façana amb el reclam de paraigües i vanos, articles que es venien als magatzems Bruno Cuadros. A la façana de la Rambla va establir que hi anirien quatre agrupacions d’ombrel·les i vanos oberts i a la façana orientada a mar tres paraigües tancats i un d’obert a l’alçada del segon pis i un conjunt semblant als de la façana de la Rambla a l’alçada del tercer pis. Destaca d’una manera especial l’escultura d’un drac, feta en zinc, en un angle a l’alçada del primer pis, que sosté un fanal amb les potes davanteres i un vano obert amb les del darrera. Sota seu penja un paraigües tancat. Tant el drac com el fanal són d’inspiració clarament oriental, i es diu que tant el disseny d’aquest animal mitològic com el de les ombrel·les de la façana de la Rambla estaven inspirats pel que havia vist Josep Vilaseca en un viatge que acabava de fer al Japó. La idea va convèncer el propietari, perquè entre els articles que venia n’hi havia alguns d’importats del Japó, com ara perles cultivades. També a l’interior s’hi van posar motius decoratius japonesos.
Curiositat: Aquesta decoració va causar sensació a la Barcelona de finals de segle, i aviat l’edifici va passar a ser conegut com la casa dels paraigües. La idea del drac-fanal va ser després repetidament copiada per arquitectes modernistes que el va incloure de forja en portes i façanes. Fins i tot després del modernisme se n’han seguit fabricant i venent, fins al punt de convertir-se en un símbol identificador a Catalunya. #humanitzaciódelmedi #casesquefangoig #elmanescalfañé