La fotografia de la capçalera és d'en Lluís Bosch i va ser feta en un dinar de Nadal de Trenquem el Cuc, tocant la tenora amb en Josep Pascual de l'Estartit i amb un "públic" totalment entregat.

dijous, 10 de juny del 2021

tempus discurrit... 05-06-21

Transhumància (6)
4t. Dia
Diada complicada, difícil i molt dura, més de 22 quilòmetres i molt de desnivell. Unes 13 hores. Cal entrar a França i els camins es compliquen. Podríem fer una drecera planera, però un ramader francès no ens permet fer el planer, cosa que ens estalviaria 5 hores de camí. Cal, doncs, baixar des de coll de Falgueres, darrere el Comanegre, fins a la Menera, i pujar per un GR secundari en fila índia, com a les «escaletes», dues o tres hores llargues.
Sortim des dels camps d’en Quel cap al Moretó i seguim la riera de Sant Aniol, que creuem fins als prats de Cal Moretó, on fem una queixalada, per matar el cuc, mentre les vaques i els vedells aprofiten les pastures.

Pugem el coll de Falgueres, molt dret i mal camí, les vaques s’escampen cada vegada que trobem petits prats. En arribar a dalt per la pujada de l’Infern, es dispersen, i tenim feina a agrupar-les.

Baixem fins a la Menera (França) i pugem pel marge esquerre del torrent de Malrem. Tardem gairebé tres hores des del primer cap fins a l’últim.

Al prat del coll de Malrem hi ha boira, que es va dispersant, després ens costa aviar-les per les boixedes. Deixem a mà dreta Bocabartella, passem pel cingle Blanc i el coll del Roure i anem a parar a l’Oratori de Sant Antoni, a la pista del Comanegra, on arribem a les tres tocades.

Parem a dinar, han passat 9 hores des que havíem fet la queixalada. I per la pista i un tros de carretera ( la que porta a Beget) arribem a Rocabruna cap a les 7.

Curiositat:
Tal com vàrem comentar en el primer post les disputes entre els agricultors (sedentaris) i els ramaders (transhumants) fa per exemple que haguem de fer 5 hores més de camí. Moltes pel·lícules de Far-west tractaven aquesta temàtica. A tot el Món hi ha milions de quilòmetres de tanques per mantenir a les vaques, ovelles i cavalls fora de carreteres i camins per evitar accidents com per exemple: Islàndia, Xile, Argentina o Austràlia. #transhumànciaBERI #naturalocalRI #floralocalRI #faunalocalRI #quasiqmzero #elmanescalfañé